Pekka Arppe: Timanttinapsut (Romaani, Stresa Kustannus osk., 2018)
Jos romaanin nimen on tarkoitus olla arvoituksellinen,
kysymyksiä ja kiinnostusta herättävä, niin Timanttinapsut
on sellainen. Jostain arvokkaasta on oltava kyse, timantti paljastaa sen. Entä
napsut? Sanasta tulee mieleen kirkas viinaryyppy. Tällä oletuksella mennään
metsään rytisten. On tartuttava kirjaan ja luettava se.
Pekka Arppe (s.
1950) saa olla ylpeä Timanttinapsut-romaanistaan,
jonka on kustantanut parin vuoden ikäinen pienkustantamo Stresa. Osuuskuntana
toimivan kustantamon ohjelmassa on tällä hetkellä yhdeksän kirjaa. Kustantamon
nettisivuilla mainitaan hovisparraajaksi kirjailija Mari Mörö.
Arppe on Helsingin Kallion kasvatteja. Elämäntyönsä hän on
tehnyt insinöörinä rakentamalla siltoja ja satamia. Kypsällä iällä tämä synnynnäinen
tarinankertoja on hakeutunut kirjoittamisen oppiin, mikä on kantanut hedelmää
lukijoiden iloksi.
Romaani kertoo Ekistä, hyvästä ihmisestä pahanteossa. Juoni
ja tarina ovat etualalla.
Timanttinapsuista
jää muistiin pyörätuolissa väijyminen pankkiautomaatilla, yölliset murtokeikat,
maastokelkkailut ja salakuljetus Lapin retkillä, Tattarisuon peltihallit, Sörkän
vankilan tunnelmat, yölliset venereissut ja ruumiin upottaminen,
silakkamarkkinat ja paljon muuta.
Tämä on sisältövetoinen kirja, veijariromaani, sukua Arto
Paasilinalle, jonka kirjoista muistaa jälkeenpäin tapahtumia, sankaritekoja, yksittäisiä
tilanteita – ei niinkään sitä, miten ne on kirjoitettu ja kerrottu.
Pekka Arppe on lähempänä juonitietoista Ilkka Remestä kuin tyylitietoista Olli Jalosta. Remeksellä päähenkilöä kuvaa ja liikuttelee enemmän
kertoja ulkoapäin katsoen kun taas Jalosella toimintaa ohjaa henkilön oma
tajunta ja mielenliikkeet – tässä karkeasti sanottuna Remeksen ja Jalosen ero
sillä tietämyksellä, mikä minulla on yhden Remeksen romaanin ja liki kaikki
Jalosen kirjat lukeneena.
Arppe kirjoittaa pääosin luettavaa tekstiä. Muutamissa
kohdin ihmettelen, kun johtolause on irrallaan repliikistä. Laittaisin
johtolauseen loppuun kaksoispisteen.
Yksikkö ja monikko horjuvat pari kertaa:
”- - ja miehet istuvat taas keittiössä suut täynnä
kilopullaa.”
”Eki ja - - isäntä istuskelevat kahvikupit nokkiensa alla -
-.”
Mitä mielikuvia syntyy? Kubistisia miehiä, joilla on monta
suuta ja monta nokkaa, ja kaikkiin suihinsa he ovat sulloneet pullaa ja
kaikkien nokkiensa alla heillä on kahvikuppeja.
Tätä romaania lukisi mielellään – ainakin mielikuvissaan –
kesämökillä koivujen alla riippukeinussa tai aitassa tilkkupeiton päällä
sängyllä, kun sade ropisee kattoon. Mieleen palautuu kymmenien Maigret-romaanien ihana luku-urakka.
Oma lukuprosessini kesti melkein kolme kuukautta, niin
kauan, että alkupäästä tapahtumat alkoivat jo unohtua ja kun loppuun pääsi, piti
palata alkuun. Pitkä lukuaika ei ole
romaanin syy vaan se johtuu omista ajankäytön ratkaisuistani.
Lopuksi esimerkki siitä, kuinka luemme romaanista omaa elämäämme.
Kirjan tapahtumat Sörkän vankilassa
saivat minut odottamaan mainintaa vankien työteosta. Olin nimittäin vuoden 1981
siviilipalvelusmiehenä vankilan taloustoimistossa laskuttajana, ja muistot
tulvivat lukiessa mieleen. Vankilan työpajoissa tehtiin rekisterikilpiä,
liikennemerkkejä, ruumisarkkuja, huonekaluja, kirjapainotöitä. Vankilassa myös
käytiin koulua ja opiskeltiin – lukiolaiset olivat kirjoilla samassa
aikuislukiossa, josta olin ennen siviilipalvelusta valmistunut ylioppilaaksi.
Vangit tekivät ruuat, myös henkilökunnan ruokalaan, joka oli vankilan
sisäosissa ja jonne kuljin monen lukitun oven kautta. Jauhelihapihvit olivat
miehen nyrkin kokoisia. Kerran keitetyssä makkarassa oli toisessa päässä paksu
metalliniitti. Keitettyjen perunoiden joukossa oli iso kivi. Kaikissa ruuissa
oli jokin mauste, jota hikoilin kotona niin että vaimoni huomasi sen
päivittäin. Lihavat vartijat juttelivat ruokalassa rehvakkaasti vankien
pakoyrityksistä. Joku kertoi hakanneensa kiinni jääneen ja uhanneensa, että
seuraavalla kerralla tämä on kaksi metriä nurmen alla. Muistin kanttiinin, jota
pidettiin kerran kuussa, kuin vanhan ajan siirtomaatavarakaupan, jossa myimme
vangeille heidän tiliinsä kahvia, pullapitkoja, kuvallisia postikortteja – ja
partakoneenteriä, niitä litteitä, joilla jotkut viiltelivät käsivartensa
raidallisiksi tai ruudullisiksi, ja toiset vetivät ranteet auki, ruumisauto oli
pihalla tuttu näky. Vankien toverikunnan tiedottaja puhui välillä vangeille
keskusradiossa. Puhe hyytyi, kun häntä lyötiin putkella naamaan, hän oli
tulossa portaita alas. Metallipuikoista rakennettu kehikko piti monesta kohtaa
murtunutta kalloa koossa luutumisen ajan.
Tätä kaikkea Sörkka-triviaa Arppe ei kerro romaanissaan, mutta
silti romaani saa muistoni Sörkästä resonoimaan ja näin liittymään osaksi
henkilökohtaista lukukokemustani.
Kirjan esittely kustantajan sivulla
Timo Montonen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.