lauantai 15. tammikuuta 2022

ARTO VIRTANEN: MERKILLISEN KAUNIS PÄIVÄ (Tammi, 1998)

Merkillisen kaunis päivä on Arto Virtasen kahdestoista teos ja kolmas novellikokoelma. Kymmenen novellia mahtuu reiluun 130 sivuun.  Takakansiteksti kertoo, että novelleissa ”päähenkilönä on Arto Virtasen tuotannosta tuttu keski-ikäinen mies, levoton tuskailija, mutta nyt hänet kohdataan seestyneempänä, muistelemassa heltynein mielin kömpelöä nuoruuttaan, aprikoimassa ajan lyhyyttä.”

Kolme novellia, Seutuja, Hylje ja Pelkian pääkaupunki, kertoo Antista. Kaksi novellia, Rivitalomies ja Vakosamettia, kertoo Virta-nimisestä ”rivitalomiehestä”. Kahdessa novellissa, Harmaa poutapäivä ja Kultaiset omenat, päähenkilönä on Hakkarainen. Yhden novellin sankareita ovat Knuutti novellissa Panoptikon, nuori runoilija kansainvälisessä kirjailijatapaamisessa Jugoslaviassa novellissa Narodna ja nuorukainen päätösnovellissa Kesän loppu. Tämä nuorukainen identifioituu Virtasen uusimman teoksen Kubismin hautaisten Markuksi. Niin lentää tästäkin teoksesta keihäs Virtasen myöhempään tuotantoon.

”Tuttu keski-ikäinen mies” – aivan kuin Virtanen maalaisi kubistista omakuvaa, joka eri novelleissa näyttää hieman eri puolen itsestään. Olisiko todellisuutta vääristävä peilaaminen jotain Arto Virtasen novellien ydinkokemusta? Peräti kaksi novellia nimittäin istuttaa päähenkilön, ensin Antin ja sitten Hakkaraisen, parturintuoliin tuijottamaan peilikuvaansa, seuraamaan parturitytön työskentelyä ja vaipumaan yhtä lailla metafyysisiin pohdintoihin kuin koomisiin itsetutkiskeluihin tavalla, josta lukija tunnistaa itsensä ja omat levottomat ajatuksensa. ”Itse asiassa myös parturi oli vajonnut jonkinlaiseen itsetiedottomuuteen, sillä hiukset oli kynitty hirveän lyhyiksi.” (Hylje, s. 62–63.)

TIMO MONTONEN 15.1.2022

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.