torstai 20. tammikuuta 2022

MUISTOJEN RAKASTAJA

 Arto Virtanen: Vapiseva sydän (Tammi, 2002)

”Mitä tehdä, jos ei enää kyennyt rakastamaan muuta kuin muistojaan? Muistoja eräänlaisina freskoina, jotka täydellisinä taideteoksina ympäröivät meitä kaiken sietämättömän, sivistymättömän, saastaisen ja kovaäänisen keskellä.” Tätä pohtii Arto Virtasen Vapiseva sydän -novellikokoelman yksi toistensa kaltaisista mieshahmoista, Hämis, novellissa Elävää jazzia (s. 175).

Hämis, Hämäläinen, Heikkonen, Mäkipuro… Nämä ovat muistojaan rakastavia miehiä tässä kokoelmassa niin kuin aiemmin lukemissani Virtasen kirjoissa on muita samanmoisia. Olen nyt lukenut kuusi Virtasen proosateosta, kolme romaania ja kolme novellikokoelmaa, enkä pääse eroon tunteesta, että seuraan suurta naamioleikkiä. Erinimisten miesten ja heidän erinimisten (avo)vaimojensa (tässä kokoelmassa Sinikka, Annikki, Anneli) piirteet sulautuvat toisiinsa niin, että jos henkilöt olisi jättänyt nimeämättä, tai jos heidät olisi nimetty yhtenäisesti, novellikokoelmia voisi lukea romaaneina ja novellikokoelmien ja romaanien kokonaisuutta romaanisarjana.

Miespäähenkilöiden ja vaimojen lisäksi kirjojen henkilögalleriaan kuuluvat usein – muistojen tarinoina, ”eräänlaisina freskoina” – äiti, isä, eno, veli, sisko, ex-vaimo, tytär, tyttärentytär, kaksi pienenä kuollutta poikaa. Tietoa näistä rakentuu lukijan mieleen vähitellen, kertomus kertomukselta, kirja kirjalta.

Vapiseva sydän -teoksen lukeminen haastaa oletuksia Arto Virtasen tuotannon yksittäisten novellien ja romaanien itsenäisyydestä, niiden maailmojen erillisyydestä. Kirjojen maailmat virtaavat toisiinsa, sekoittuvat yksittäisiä teoksia suuremmaksi.

TIMO MONTONEN 20.1.2022

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.